Derby S nebo duely Plzně proti Spartě už zadarmo neuvidíte

Luděk Mádl Luděk Mádl
17. 1. 2014 5:00
Vysílací práva na ligu se patrně podaří prodat výhodněji než dříve. Šlágr kola ale zamíří na placenou televizi.
Duely Sparty a Slavie napříště už jen na placeném kanále. Tam směřuje vize nové televizní smlouvy
Duely Sparty a Slavie napříště už jen na placeném kanále. Tam směřuje vize nové televizní smlouvy | Foto: CPA Eduard Erben

Praha - Šlágr kola na placeném kanále, další zápasy pak ve vysílání volně šířených televizních stanic. V televizi tři až pět utkání z každého kola. Takhle nějak by mohlo vypadat vysílání nejvyšší české fotbalové soutěže v příštích čtyřech sezonách, počínaje podzimem 2014.

Zjistil to sesterský deník Insider, článek z jeho čtvrtečního vydání přinášíme i vám.

Pokud bude zvolena varianta čtyřletého televizního kontraktu, mohla by jeho hodnota vystoupat až k 540 milionům korun, reálnější je asi suma 480 milionů korun. Každopádně se mezi ligové kluby rozdělí za televizní práva více než dosud. V součtu s příjmy od sponzorů by to mělo být nejméně 200 milionů korun ročně namísto dosavadních 175 milionů. Případný čtyřletý cyklus by měl tedy pro kluby nově vygenerovat až 800 milionů korun.

To vše navzdory tomu, že Gambrinus patrně nebude v dalších sezonách pokračovat v roli titulárního, ale „jen“ druhého největšího sponzora ligy.

Vyplývá to z informací, které získal deník Insider, když pátral po podmínkách spojených s vyjednáváním nového televizního kontraktu. STES, dceřiná společnost FAČR, o něm nyní exkluzivně jedná s Pragosportem, tedy s firmou Jaroslava Vacka. „Ano, tak nějak to je,“ přitakal Vacek.

Rajchl pomáhal Angličanům, neuspěli

Jeho nabídka byla vyhodnocena jako lepší než ta, kterou učinila londýnská firma MP&Silva. Insider zjistil, že její zájmy hájil v Praze Jindřich Rajchl, který podobně jako Vacek, spolupracovník Františka Chvalovského či Vlastimila Košťála, působil v minulosti v roli místopředsedy fotbalové asociace, ovšem v jiném období než Vacek, v éře Ivana Haška.

„Řekněme, že lidé z MP&Silva se mnou některé věci konzultovali… Z éry mého působení na UEFA mám kontakty na řadu těchto velkých firem, které na evropském trhu působí,“ říká Rajchl, bývalý člen marketingové komise UEFA.

Nicméně nabídka MP&Silva neuspěla, takže teď už se dolaďují podmínky obchodu mezi STES a Pragosportem. „Kdy to podepíšeme? Já myslím, že brzy,“ neočekává Vacek průtahy. Podobně Miroslav Pelta, předseda Fotbalové asociace ČR, nastínil, že uzavření kontraktu čeká na konci ledna nebo v únoru.

„Ekonomické podmínky obchodu nebudu komentovat,“ říká Vacek. Insider nicméně zjistil, že nejoptimističtější varianta, tedy nahlíženo optikou ligových klubů, počítá s objemem až 135 milionů korun ročně, a to v součtu finančního i jiného plnění. Realističtější varianta, o níž se spekuluje, je ale spíše 120–125 milionů.

V posledních čtyřech sezonách držela práva na Gambrinus ligu firma KPS Media, dceřiná společnost Sazky. Roční hodnota kontraktu odpovídala zhruba 100 milionům korun, z toho ale asi jen 85 milionů bylo realizováno skrze finanční plnění, zbytek se řešil barterovými obchody a podobně.

Liga se vysílala na ČT Sport, „nováckých“ kanálech Fanda a Nova Sport a zprvu také na kanále Sport 2.

S placenými kanály už tedy soutěž zkušenost udělala, nicméně spolupráce se Sport2 byla krátká a navíc tato stanice zdaleka neměla právo prioritní volby utkání, naopak. Placený je i kanál Nova Sport, ale v poslední době vše probíhalo tak, že se zápasy zároveň vysílaly nejen tam, ale i na volně dostupném kanálu Fanda.

Šlágry na placené televizi. Na Digi Sport?

Ve snaze získat z prodeje televizních práv větší výnos, změnila se filozofie prodávajícího. Fotbal nově upřesnil své podmínky tak, že už mu nevadí, když se největší šlágr kola objeví výhradně na placené televizi. To znamená, že zápasy Plzně se Spartou nebo derby pražských „S“ v nejbližších letech patrně zdarma na volně šířeném kanálu neuvidíme.

Komu Vackův Pragosport práva na vysílání ligy přeprodá, je ještě ve hvězdách, protože je sám ještě nekoupil od STES. Nicméně v souvislosti s placenou televizí se nejčastěji hovoří o Digi Sport. „My to v této fázi nebudeme nijak komentovat,“ říká Naďa Stračárová z této televizní stanice.

„Liga bude patrně přenášena na placeném kanále, ale zároveň si fotbal vyhradil, že jiné zápasy z každého kola se budou šířit i nadále také volně,“ zdůrazňuje Dušan Svoboda, místopředseda FAČR.

Je velmi pravděpodobné, že ligu tak bude vysílat několik televizních společností, podobně jako dosud. „Úvaha, že těch televizí bude víc, je samozřejmě racionální,“ přitakává Jaroslav Vacek.

Pokud si se STES opravdu plácne, získá vysílací práva nejen pro televize, ale i audiovizuální práva na šíření prostřednictvím internetu, po mobilních aplikacích a podobně.

Zdá se, že o zájemce nebude mít nouzi. Internetové highlighty, tedy sestřihy nejzajímavějších akcí zápasů, případně živé online streamy, chce podle informací deníku Insider zakoupit Daniel Křetínský, vlastník Sparty. Ten si nedávno pořídil i vydavatelství Ringier a v jeho rámci deník Sport, pro jehož webovou verzi by chtěl zmíněnou komoditu patrně získat.

Zájem o online streamy má i společnost KPS Media. A to pro web sazkabet.cz, který provozuje Sazka a jehož prostřednictvím lze přímo uzavírat online sázky.

„Streamy pro sázkařské weby a streamy pro mediální domy, to jsou dva různé druhy zboží, například i co do kvality obrazu a míry rozlišení,“ vysvětluje Vacek, že Křetínský a Sazka si v boji o exkluzivitu nebudou konkurovat, ale mohou si ji koupit každý pro svůj segment trhu.

Otázka je, jakou Vacek na tyto produkty (pokud je sám získá) nasadí cenu. Vlastní mimo jiné totiž práva na internetové highlighty z anglické Premier League pro území ČR, ale nedaří se mu je na českém mediálním trhu vzhledem k ceně prodat. Podobně Vackův Pragosport před časem koupil práva i na televizní šíření Premier League. Jenže jeho jednání se skupinou Nova, která najela na úsporný režim provozu, zkrachovala. A Vacek pak práva na televizní vysílání Premier League pro ČR a SR prodal stanici Slovak Šport TV, jež stále řeší, jak na českém trhu dostat svůj produkt k většímu počtu fanoušků. Průlom by mohl přijít v případě podpisu smlouvy s operátorem UPC.

Deník INSIDER

Pokud nemáte svůj přístup, můžete si deník Insider předplatit zde.

1 den – 9 Kč objednat
1 měsíc – 190 Kč objednat
1 rok – 890 Kč objednat

DENÍK INSIDER originální obsah z dílny Aktuálně.cz pro vaše čtečky, tablety a další digitální zařízení

 

Právě se děje

Další zprávy